Op naar PaperPassion! Hoe bereid je dit voor?

Van 18 t/m 20 oktober wordt één van de leukste beurzen in Nederland weer gehouden, namelijk de ‘PaperPassion’. Als we het dan hebben over liefde voor papier moet je hier is als die-hard fan natuurlijk bij zijn! Happy Postcrossing is hier in 2018 ook al geweest en heeft een hele leuke tijd gehad. Ikzelf heb de beurs gemist wegens een medische ingreep, maar ben wel van plan dit jaar erbij te zijn. Zoals het er nu uitziet ben ik zaterdag 19 oktober aanwezig achter de kraam. Het leek me een uitgelezen kans om in deze blog de Paperpassion, en andere beurzen eens onder de loep te nemen. Deze blog neemt je mee achter de schermen binnen het team van Happy Postcrossing. Hilda zal hier haar eigen verhaal schrijven. Veel plezier!

Paper Passion

Welke beurs kies je
Het drukke seizoen is voor Happy Postrossing weer begonnen. Het seizoen is gekomen waarin veel mensen weer vaak binnen zitten en heerlijk warm onder een dekentje kaarten gaan schrijven. Maar die kaartjes en andere stationery moeten ook worden aangekocht en waar kan dat nu beter op een gezellige beurs waar je je een hele dag kunt storten in alles wat met papier, postcrossing en snail mail te maken heeft. Het is dus het seizoen dat de creatieve beurzen weer van start gaan. Hobby beurzen zijn er voldoende, maar veel beurzen richten zich voornamelijk op andere hobby’s dan liefde voor papier. Op dergelijke beurzen zijn termen als Postcrossing en Snail Mail onbekend, of worden zelfs niet eens genoemd. Voor ons zijn beurzen als PaperPassion en KreaDoe anders, en dus veel interessanter.. Bij PaperPasion draait écht alles om papier, en dus past post er helemaal bij. KreaDoe is erg groot en er komen veel hobby’s bijeen. Bij deze beurs is er voor elke hobby voldoende ruimte, en dus ook voor ons.

Voorbereiden op een beurs
Het voorbereiden op een dergelijke beurs duurt maanden, en persoonlijk vind ik het best heftig. Er komt veel bij kijken, zoals: Standplaats en de grootte van de stand bepalen, verlichting, elektra en kassa regelen, medewerkers inplannen/ helpende handen zoeken, assortiment bepalen en dergelijke. Ook moeten producten worden geprijsd, en moeten we balansen voor én na een beurs. Ik word echter ook heel enthousiast van een beurs. Zeker zo vlak voor de beurs kan ik mezelf niet inhouden. Elke vrije minuut ben ik ermee bezig en ik maak gerust werkdagen van 14 uur. Bij deze voorbereidingen kom je vlak voor een beurs ook nog nieuwe producten tegen. Ik zal mezelf niet zijn als ik die er niet écht nog bij wil hebben. Dat vergt niet alleen veel tijd, maar brengt ook stress met zich mee. Bijvoorbeeld wordt het pakket wel op tijd afgeleverd?
We hebben wel eens een pakket laten afleveren bij de Airbnb of pakketautomaat in de stad van de beurs! Aan de andere kant zijn er ook producten die je graag voor het eerst wil tonen op de beurs. Die liggen dan wekenlang naar je te lonken, je wilt ze zo graag laten zien aan de klanten, maar het kan nog niet. Dan moet ik vaak oppassen dat ik me niet verspreek.

Wat mee te nemen naar de beurs
Ooit is onze webshop natuurlijk begonnen met kaartjes, alleen maar kaartjes. Dat werden er steeds meer en meer. Echter die kaartjes worden versierd, of een bepaald populair kaartenmerk biedt ook andere items. Dan groeit het assortiment, en ben je meer een stationery shop aan het worden!
Op de beurs proberen we een gevarieerd aanbod te laten zie, dus kaartjes én stationery. Vooral als grote washi liefhebber kan ik het niet laten om meters aan washi tape te presenteren. Een kleine hint: dat gaat dit jaar meer dan ooit lukken! We hebben nu niet alleen het hoge kwaliteitsmerk MT Masking tape, maar we bieden dit jaar ook een ander merk aan, die zeker niet voor MT Masking tape onder doet. Deze staat nog niet in de shop dus ik ben heel benieuwd hoe deze wordt ontvangen. Hieronder alvast een kleine sneakpeak:

washi tape

Voor mij is een beurs daarom echt heel erg leuk. Ik zie zoveel klanten in de stand. Hele enthousiaste, die werkelijk staan te springen bij het zien van al dat moois, maar ook ingetogen klanten waarvan ik zie dat ze er heel erg van genieten. Stilletjes schuifelen ze langs de duizenden kaartjes, heerlijk!
Je ziet nu echt de reacties in ‘real life’ in plaats van geschreven tekst op het schermpje van je Facebook pagina. Sommige klanten herken ik wel van hun Facebook profiel foto omdat ze actief zijn op onze facebookpagina.

Doel van de beurs
Een beurs kost veel tijd en geld, en heeft daarom niet in eerste instantie het doel om geld te verdienen. De beurs is zakelijk gezien een perfect moment om nieuwe klanten te ontmoeten en hen te laten kennismaken met deze hobby, en vooral met onze webwinkel.

Maar zoals ik al eerder schreef in deze blog is het beurs gevoel voor mij compleet als ik mijn klanten persoonlijk kan ontmoeten. Als ik ze de gekochte kaarten kan aangeven in plaats van in de brievenbus doen. Contact met de mede standhouders is ook heel leuk. Ik heb door de beurzen al zoveel mensen leren kennen, ook leveranciers!

Beurs ervaring
Een dag op de beurs is druk, chaotisch en heel erg gezellig. Op een beurs in 2018 was het zo druk dat mijn medewerkers en ik in de middag om 15.00 uur nog geen slokje water hadden gehad. Daar hebben we wel van geleerd! We hebben echter ook veel leuke verhalen over de beurzen. Wij hebben eens op een beurs eens groot spandoek meegenomen waarop een Blue Cats kaart stond afgebeeld, (deze met de brievenbus). Dit werd uiteindelijk het meest gefotografeerde beeld van de hele beurs! We stonden daar voor het eerst en de organisatie vond het geweldig. Ons spandoek domineerde de social media, haha!

Waar en wanneer
Dit jaar staan wij op 2 beurzen, toevallig vlak na elkaar:
PaperPassion, 18-20 oktober (stand 38)
KreaDoe, 30 okt – 3 november (hal 7, stand D-19)

Zie ik je snel op één van de beurzen?!

Liefs, Hilda



Share: